بررسی یک داروی ترکیبی برای درمان بیماری شایع کبدی و دیابت نوع 2

 3 مارس 2017- یک آزمایش بالینی در حال طراحی برای آزمایش یک درمان دارویی ترکیبی جدید برای بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و دیابت نوع 2 است.

 این درمان شامل تأثیر بر سلولهای کبدی برای سوزاندن چربیهای ذخیره شده است که یک فرایند طبیعی است که می‌تواند به محققان اجازه دهد که تعداد بیماریهایی که می‌توانند با این ترکیب دارویی جدید درمان شوند را بررسی کنند.

این گزارش بدنبال نتایج مطالعه‌ی اخیر که در آن 86 فرد با درجات مختلفی از بیماری کبد چرب شرکت داشتند، اعلام شد. در این مطالعه که توسط موسسه ی سلطنتی علوم  فن‌آوری KTH مرکز تحقیقات آزمایشگاهی و دانشگاه گوتنبرک انجام گردید، دانشمندان از تغییرات متابولیکی ناشی از تجمع چربی در سلولهای کبدی نقشه برداری نمودند.

 برخی از محققان بر این باورند که تجمع چربی در سلولهای کبدی که ویژگی اصلی بیماری کبد چرب غیر الکلی است،  همچنین می‌تواند مسئول بروز مقاومت به انسولین و افزایش خطر چاقی و دیابت نوع 2 باشد.

 آنها اطلاعات گردآوری شده از 86 شرکت کننده را با  آنالیز مدل در مقیاس ژنومی بافت کبد، ترکیب نمودند. این کار به دانشمندان برای بررسی تغییرات متابولیکی و دقیقی که در سلولهای کبدی به دلیل تجمع چربی بوجود می‌آید، کمک کرد. آنها دریافتند که چربی ذخیره شده در سلولهای کبدی با مصرف یک "کوکتل دارویی" که موجب افزایش اکسیداسیون چربیها می‌شود، از بین می‌روند.

نویسنده‌ی ارشد این تحقیق دکتر Adil Mardinoglu زیست شناس سیستم‌ها در KTHگفت: این مخلوط  دارویی پتانسیل کاهش میزان چربی انباشته شده در کبد را دارد. تاکنون چنین دارویی در بازار دارویی جهان وجود نداشته است، ما قصد داریم تا انتهای امسال تحقیقات بالینی بیشتری در این زمینه انجام دهیم. در کارآزمایی‌های بالینی آتی این ترکیب جدید بر روی شرکت کنندگان آزمایش خواهد شد و ما تصور می کنیم که این رویکرد بتواند برای درمان تعدادی از بیماریهای مزمن کبدی از جمله دیابت آزمایش شود.

 همکار نویسنده‌ی دکتر Ulf Smith از دانشگاه گوتنبرگ می‌گوید: با توجه به شیوع بسیار بالای NAFLD و دیابت که معمولاً با هم در یک فرد ظهور می کنند و موجب بروز عوارض جانبی می‌شوند، چنین مخلوط دارویی ممکن است برای درمان افراد مبتلا به دیابت نیز موثر باشد.

نتایج این مطالعه در مجله‌ی Molecular Systems Biology منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/new-trial-to-test-if-drug-mixture-could-treat-fatty-liver-disease-and-type-2-diabetes-94001422.html